• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Románia: autópályát avattak?

Szerző: V. Kolos
December elsején, Románia nemzeti ünnepének napján Emil Boc miniszterelnök, Radu Berceanu közlekedési miniszter, valamint az útépítő Bechtel vállalat vezetői felavatták az erdélyi autópálya Gyalu (Gilau) és Torda (Turda) közötti 42 kilométeres szakaszát.

Szerettem volna így írni: elkészült szakaszát. De ez nem egyértelműen használható kifejezés eme autópályával kapcsolatban.

Az egész 2004-ben kezdődött: akkor veselkedett neki az amerikai Bechtel cég az autósztráda megépítésének. A szerződés szerint 2010. február végére százhúsz kilométer pályának kellene készen lennie – de nem lesz. Igaz, hogy a magyar–román határnál lévő Bors (Bors) és Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) között még épül 64 kilométer, de csak mintegy 20 százalékos készültségi állapotban van. Ezért csak reménykedni lehet abban, hogy az eredeti tervek szerint 2011 decemberétől autópályán lehet majd autókázni Marosvásárhelytől (Targu-Mures) a határig. Persze a remény hal meg utoljára, szurkolni pedig a végtelenségig lehet...

A romániai elnökválasztás előtt hatalmas építési és átadási lázban ég keleti szomszédunk. Tény, hogy a választások előtti hónapokban Romániában mindig megsűrűsödnek a befejezések, elszaporodnak az átadások – aztán a voksolások után alább hagy minden: a mutatványosok visszavonulnak az újabb fellépésig, a szél pedig – némi költői túlzással élve – vígan kergeti végig az ördögszekeret a román gazdaságon.

No, de vissza az aszfalthoz. Egy nappal az átadás előtt még szorgosan dolgoztak a munkások, szerelték a szalagkorlátokat, festették a csíkokat meg egyebeket. Bár kissé ebben is lemaradtak a nagy lemaradáshoz képest,  mégse kötekedjünk. De a kolozsvári (Cluj-Napoca) közlekedési rendőrség nem ajánlotta a forgalom pályára engedését, ameddig nincs oda telepítve minden közúti jelzés és biztonsági korlát. Ezen felül a 42 kilométeren nem található egyetlen pihenőparkoló sem, a sofőröknek nincs lehetőségük megfordulni útjukból, csak a pályaszakasz végein.

Viszont az út állapota nem akadályozza, hogy kifeszítsenek fölötte egy trikolór szalagot, s az ünnepi hangulatban az arra illetékesek ollóikkal felavassák munkájuk és intézkedéseik gyümölcsét. Hát: csak így tovább! Azaz egy kicsit gyorsabban, ha lehet – Marosvásárhelytől már majd két irányban kell építeni: Brassó (Brasov) és Jászvásár (Iasi) felé. Választások pedig csupán a szokásos időközökben várhatók...