• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Mire elég 28 nap? Harc a rossz szokásokkal

Szerző: Lengyel Gabriella
Úgy tartják, 28 nap kell ahhoz, hogy megtörjünk egy rossz szokást.A helyzet azért ennél bonyolultabb, de az biztos, hogy az első napok, hetek a legnehezebbek. Ám nemcsak a nyilvánvaló egészségkárosító szokások ártalmasak, mint például a folyamatos nassolás vagy a túlzott tévénézés-internetezés. Lássuk, melyik miért veszélyes.

Harc a rossz szokásokkal - Leárazás: illusztráció
Fotó:
Németh András Péter

A szüntelen eszegetéssel elveszítjük a kapcsolatot a szervezetünk természetes éhségével. Ez nemcsak hízást, de folyamatos bágyadtságot és fáradtságot is okozhat. Ha újra elkezdjük figyelni a testünk jelzéseit, ellenőrzés alatt tudjuk tartani az érzelmi hullámzásból eredő sóvárgást. Ha egész napos tévézés váltja fel a baráti kapcsolatok ápolását, az olvasást, a hobbitevékenységeket, az felgyorsíthatja a szellemi hanyatlást.

Gondot jelent a sok üldögélés is: szakértők azt javasolják, kövessük a 2/30-as szabályt, azaz két óra tévézést kövessen 30 perc mozgás.

A költekezés olyan súlyos következményekkel is járhat, mint a magas vérnyomás, a depresszió, álmatlanság, fejfájás, emésztési zavarok, ízületi fájdalmak, túlzott dohányzás, alkoholfogyasztás és túlevés.

Az állandó aggodalmaskodás boldogtalanságot szül, ami növeli a stresszhormonok szintjét a vérben, ez pedig kedvezőtlen hatással van a vércukorszintre is. Meg kell tanulni elterelni a negatív gondolatokat. Fedezzük fel újra, milyen is az, amikor a jót vesszük észre, és abban bízunk. Az öngyógyszerezés sok veszélyt rejt magában, különösen, ha okkal, ok nélkül fájdalomcsillapítókat kapkodunk be. Az aszpirin és az ibuprofen hosszú távú szedése növelheti a fekélyek, a gyomor-bélrendszeri vérzés, a magas vérnyomás és a szívinfarktus kockázatát. A pszichológusok szerint először azt kell megértenünk, mi váltja ki az ártalmas viselkedést. Az unalom? A magány? Esetleg szorongás, bánat, fel nem dolgozott gyász? Ha tényleg elszánjuk magunk a változtatásra, érdemes tervet készítenünk, milyen apró lépésekkel érhetjük el a sikert.

Megtehetjük például, hogy a rossz szokást egy olyan újra cseréljük, amely előnyös egészségünk, lelki békénk szempontjából, és a pénztárcánkat is kíméli. Ehhez a legjobb, ha társakat keresünk – akár a családban, akár a barátok között –, akik támogatnak és segítenek abban, hogy új szakaszt nyissunk az életünkben.