• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Ne üld magad betegre! - Felállt az íróasztaltól, hogy fájós gerinceket gyógyítson

Szerző: Lengyel Gabriella
ALMÁSY CSILLA a jógaterem békéjére cserélte a könyvkiadók világát. Marketingvezetőként hagyta el az üzleti életet. Hamar új ötletei támadtak, s kialakította saját gerinctréning-módszerét.

Almásy Csilla a mozgás mellett az egészséges életvitelre is ösztönöz
Fotó:
Kállai Márton

– Nagyon szerettem a kiadói szerkesztői munkát: a rendetlen kéziratból egy áttekinthető, tiszta könyvet csinálni nekem való feladat volt. Közben eljártam a helyi fitneszklubba, és arra gondoltam, az edzői szakmát is szívesen megtanulnám – kezd bele a történetébe Almásy Csilla. – Már középiskolás koromban voltak derékpanaszaim, így ha nem is teljesen tudatosan, de végül a gerinctréningen kötöttem ki. Az első perctől kezdve tudtam, hogy gyógytornász szeretnék lenni. Önképzéssel kezdtem, elolvastam mindent, amihez csak hozzá lehetett jutni.

Az akkori munkám mellett elképzelhetetlen volt, hogy beüljek a nappali tagozaton tanulható gyógytornász szakra az egyetemen. Hamarosan szert tettem gyógytornász barátokra, akik egy idő után partnernek tekintettek a szakmai tudásom, a nyitottságom miatt. Aztán meggyőztem egy kolléganőmet, hogy kezdjünk el egy új szemléletű gerinctrénerképzést: adjuk át az edzőknek, hogyan kell a gerincvédelmet beépíteni a sportba. 2007-ben indult az első tanfolyam, gyorsan népszerű lett. Aminek különösen örülök, hogy testnevelők is egyre többen jönnek. Nagyon jó a mindennapos tornaóra, ám – kis túlzással – elértük, hogy hetente többször is rongálják a gyerekek gerincét. Csak egy példa: ismerjük azt a gyakorlatot, hogy a lábunkat be kell akasztani a bordásfalba és felüléseket végezni. Ez ma már tilos, mert árt a gerincnek – figyelmeztet Csilla.

A legrosszabb, ami csak a gerincünkkel történhet, hogy a nap java részét ülve töltjük. Ilyenkor a hátizmok egy része elernyed, nem dolgozik. Ha ezek az izmok nem tartanak, akkor az egyes mozgások során a csigolyák nem lesznek elég stabilak, a porckorong feszítettebb helyzetbe kerül, s csak idő kérdése, hogy mindez problémát okozzon. A porckorong hátsó rostjai olyan terhelésnek lesznek kitéve, hogy megsérülnek, kiszakadnak.

– Minden olyan mozdulat, ami megpróbálja visszaterelni a gerincet a normál helyzetébe, fontos segítség. Ha egyenes háttal ülünk, aktívak maradnak a védőmechanizmusok. Használjunk ékpárnát, deréktámaszt. A kulcsszó az elongáció, a gerinc megnyújtása, aminek során igyekszünk visszahúzni a gerincet eredeti hosszára és formájára. Ilyenkor dolgoznak az izmok, a porckorongok nem nyomódnak össze nagy erővel, így nem lapulnak le időnek előtte. Sokszor megkérdezik tőlem, hogy az efféle nyújtózást hányszor kell csinálni. A válaszomon meglepődnek: ez lenne a normál állapota a gerincünknek, így ez nem feladat: egész nap csinálni kellene.



INTŐ JELEK. A gerinc jelez: az indokolatlan izomfeszülés, a deréktáji izmok bekeményedése arra utal, hogy elindult a kedvezőtlen folyamat. Ilyenkor érdemes rögtön gyógytornászhoz fordulni, aki segít a diagnosztizálásban, hogy mi okozza a fájdalmat, közreműködik a tünetek enyhítésében. Sok orvos úszni küldi a hátfájósokat, amitől a gyógytornásznak égnek áll a haja: az egyénre szabott mozgásos terápia az ő területe, nem lenne szabad összekeverni a két gyógyító szakma illetékességét.


IDŐSEBB KORBAN MIT TEHETÜNK? Az embernek a függőleges a normális helyzete, minden szervrendszer így működik tökéletesen. A tartós fekvés során az izmok pillanatok alatt sorvadni kezdenek, a csonttömeg csökken, a szalagok elveszítik a rugalmasságukat, a keringés nem működik kielégítően. A járás a legtermészetesebb emberi mozgás. Az időseknek nagyon hasznos a nordic walking – a bottal történő gyaloglás –, ami a skandináv országokból terjedt el.