• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Geszler Dorottya és a Pilates

Szerző: Mérei Kata
Geszler Dorottya évek óta tart Pilates-órákat. Tapasztalataival segíti látogatóinkat, hogy otthon is végezhessék ezt a tudatos, izomfejlesztő és alakformáló mozgásformát.

- Évek óta elkötelezett híve vagy a Pilatesnek és a jógának. Mi az, ami vonzóvá teszi számodra az ilyen típusú mozgásformákat?
– A jógával valójában csak mostanában ismerkedtem meg, de ezt is a Pilatesnek köszönhetem. Mindez egy rendszerbe illeszkedik, és ez teszi annyira vonzóvá számomra. Ez a rendszer egy hosszas tanulási folyamat, amely egyben a nehézsége és a szépsége is ennek a mozgásformának. A tanulás nem ér véget azzal, hogy elmondhatom: Pilates-edző vagyok. Nem ülhetek a babérjaimon, mindig tanulni, fejlődni kell. Éppen ezért kerültem közel a jógához is. Folyamatosan ismerkedem az eszközös edzésekkel, beépítettem az óráimba az óriás labdát, a soft ballt, a gumiszalagot, illetve a flexi-bart. Így még változatosabbá tehető az edzés, és a változatosság, meg a folyamatos fejlődés miatt nagyon élvezem, amit csinálok.

- Milyen új dolgokkal ismerkedtél meg és rukkoltál elő?
– A jóga irányában felfedeztem különböző stílusokat. Részt vettem egy jóga- és Pilates-központ létrehozásában, ahol legalább tizenkétféle jógatípus és több Pilates-stílus is megtalálható. Szerencsére sokszor hívnak rendezvényekre, ahol My Pilates címmel szoktam órát tartani. Ez annyit jelent, hogy a magam képére formáltam a Pilatest, kialakítottam a saját stílusomat. A klasszikus balettből hoztam a mozgáskultúrámat, eredetileg balettpedagógus vagyok, és éppen ezért egy picit balettosra formáltam az óráimat. Az én műfajom alapvetően a klasszikus Pilates, amely már önmagában kicsit táncosabb, lágyabb mozgás, és ehhez még hozzáteszek néhány balettelemet, amelykel még táncosabbá tehetem az edzéseket.

- Más sportot nem is űzöl a jógán és a Pilatesen kívül?
– Néha elmegyek súlyzózni vagy kardiózni, a változatosság kedvéért. Jó időben szívesen biciklizem is. A Pilates és a jóga - talán a háttérkultúrájából adódóan – egyfajta egészséges életképet, életmódot sugall.

- Egészségesebben vagy tudatosabban élsz, mint régebben?
– Való igaz, ez a mozgáskultúra mind a sportban, mind az életben tudatosságot hoz magával. A jógát és a Pilatest ebből a szempontból össze lehet kapcsolni, hiszen mindkettőnek lényege az egész test koordinációja. Ez kezdőknek néha elég nehéz, hiszen maga a mozgás lassú, minden egyes testrészt "össze kell rakni", ami testi és lelki szempontból egyaránt erős koncentrációt igényel. Ettől hatékonyak a gyakorlatok. Nagy segítséget jelent más sportokban is, hiszen – űzzünk mellette bármilyen más edzést, kövessünk akár súlyzós vagy kardioprogramot – ezt a fajta koncentrációt és tudatosságot ott is lehet alkalmazni.

- Mit jelent a tudatosság a táplálkozásodban?
– Sajnos, elég nehéz megvalósítani, mert rohanva élem a hétköznapokat. Gyakran egymást érik az óráim, és kettő között van csak időm arra, hogy bekapjak mondjuk egy banánt. Bevallom, sokszor dobozból eszem vagy éppen autóban ülve, ami talán nem túl példamutató. De bizonyos fajta tudatosság ennek ellenére megvan bennem, hiszen ilyenkor is az egészségesebb ételek felé fordulok. Például gyümölcsöt eszem édesség helyett. Ha csokoládéra vágyom, mostanában egy speciális fekete, antioxidánssal dúsított fajtát eszem, amely szerencsére már itthon is fellelhető. Ezekre nyilván figyel az ember, de én azt vallom, hogy a rendszeres, folyamatos odafigyelés és az életmódváltás az egyetlen járható út. Nem hiszek a kampányszerűen végzett alacsony vagy nullkalóriás diétákban. Ezeknek mindig az a vége, hogy az ember kiéhezve például egy cukrászdában találja magát. Inkább a folyamatos, lassabb munka híve vagyok, amely hosszú távon hoz eredményt. De azt gondolom, hogy egy-egy bűnözés, kilengés még a szigorúan egészséges életmódba is bele kell, hogy férjen.

- Volt valaha súlyproblémád?
– Persze, most is éppen szeretnék leadni egy keveset, gondolom, ez sokaknak ismerős. Egy-két kiló néha ingadozik rajtam is, ráadásul, mivel alacsony vagyok, azonnal meglátszik rajtam a legkisebb súlyfelesleg is. Egy magasabb fiú vagy lány ilyen szempontból talán könnyebb helyzetben van, mert a magas embereken jobban eloszlik még a túlsúly is.

- Alkalmas a Pilates arra, hogy folyamatosan formában tartson, izmosak, vékonyak maradjunk?
– A Pilates minderre alkalmas. Sőt, arra is nagyon jó, hogy akár hosszabb-rövidebb kihagyás után is újrakezdjük vele a sportolást. A Pilates-órákon van idő és lehetőség arra, hogy minden porcikánkat újra a helyükre tegyük. Akár még szülés után a kismamáknak is tökéletesen alkalmas lehet arra, hogy rendeződjenek az izmaik, a testrészeik. Sokszor megkapom én is a kérdést, vajon fogyaszt-e, ez a mozgás? Azt szoktam mondani, hogy más, mint egy kardiomozgás, nem fog olyan gyorsan fogyasztani, zsírt égetni, de nagyon látványosan (át)rendezi a formákat. Ráadásul éppen azokat a kritikus testrészeket formálja, amelyek nekünk, nőknek, olyan sokszor problémát okoznak: a hasat, a csípőt, a combokat, a karokat.

- Mit mondanál azoknak, akik még sosem próbálták a Pilatest, miért lenne érdemes ellátogatniuk egy órára?
– Egyrészt azért, mert már pár alkalom után is láthatóan formál. De rendkívül hasznos a tudatosságra nevelés miatt is, és mert sikerélményt biztosít, bár az első pár óra nagyon nehéz. De ha valaki nem adja fel, akkor megérzi a mozgás lényegét, erősségét, és akkor jön a valódi sikerélmény. Jómagam is látom a vendégeimen, hogy amit az első alkalommal esetleg nem tudtak kivitelezni, az pár óra után már könnyedén megy, és gyors fejlődést tudnak elérni. Mellesleg minden sportágban mostohagyerek a nyújtás, míg ebben a sportágban éppen ezen van a hangsúly. A rugalmasságot, hajlékonyságot csak így tudjuk elérni. Nagy előnye, hogy nem szűkül be a személyes mozgásterünk. Vagyis könnyedén ki tudjuk nyújtani a lábunkat, le tudunk hajolni vagy el tudunk fordulni, és mindez a hétköznapi életben nagy segítség. Ha valaki olyan tudatos életmódot és mozgásformát keres, amely testi-lelki egészséget és kiegyensúlyozottságot biztosít, érdemes kipróbálnia a Pilatest.

Forrás: Diéta és Fitnesz

A júniusi lapszámban pilates gyakorlatsort talál