• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Labda a hasban

Szerző: Valló László
Mintha kemény labdát nyelt volna az ember, úgy feszítenek belülről a belekben fölhalmozódott gázok. A has megfeszül, erős teltségérzés uralkodik el rajtunk, úgy érezzük, kidurranunk.

Hosszú a lista, ami ezt a puffadást előidézheti. Az okok között első helyen áll a túlságosan nagy zsírtartalmú, nehéz ételek fogyasztása, illetve a sebtében, futva-rohanva bekapott ennivaló. De kiválthatja ezt élelmiszer- vagy gyógyszer-érzékenység is, vagy valamilyen – átmeneti – stresszes állapot. Ezen kívül az alkohol, a kávé és a nikotin is fölfújhatják a hasat.

Bélrendszerünkben mintegy négyszáz különböző baktériumfaj él és munkálkodik azon, hogy föltárják a táplálékot és a szervezet számára hasznosíthatóvá tegyék. Ennek során kéntartalmú bélgázok keletkeznek a vastagbélben, amelyekhez jelentős mennyiségű levegő is társul, ami a nyelésekkel jut a bélrendszerbe. A lenyelt levegő aránya akár felét is alkothatja a belek gáztartalmának, emiatt a rágógumizás, illetve az evés közbeni gyakori ivás hajlamosít a puffadásra.

Jó néhány élelmiszer emésztése eleve fokozott gázképződéssel jár. Ilyenek például az élesztős tészták, illetve a sok, nehezen bontható cellulózt tartalmazó ételek, mint a bab, a lencse, a borsó, a karfiol, a kelkáposzta és a karalábé. Nehezen emészthető, puffasztó a müzli is, főként az a változat, amelyik csak szárított (és nem kissé megpirított) magvakból áll. Sokakat fölpuffaszt a nyers zöldség és gyümölcs fogyasztása is. Kellemetlen teltségérzésre számíthatnak azok is, akik a tejet és a tejtermékeket nehezen emésztik, ha ilyen ételeket fogyasztanak. Szívelégtelenségben és májzsugorban szenvedőknél pedig azért következik be a puffadás, mert – a szervek elégtelen működése következtében – eleve csökken a gázok fölszívódásának mértéke.

A megelőzés egyik legfontosabb módja, ha jól megrágunk minden falatot. Ne beszéljünk teli szájjal, mert ilyenkor sok levegőt is lenyelünk, és lehetőleg csak az étkezések után igyunk. Fogyasszunk bőségesen folyadékot (napi másfél- két litert), és mozogjunk rendszeresen, mert ezzel föllazítjuk és megmozgatjuk a béltartalmat, könnyítjük az emésztést. Tartsunk mértéket a puffasztó ételek fogyasztásában, ilyeneket lehetőleg ne együnk vacsorára.

A puffadás megelőzésében, a bélgázoktól való szabadulásban számos fűszernövény segíti a szervezetünket. Ilyen például a közönséges konyhakömény, az édeskömény, az ánizs, a borsmenta, a citromfű, a gyömbér, a curry és a kurkuma. Némely fűszer közvetetett úton hatásos, amennyiben a máj epetermelését és –kiválasztását segíti, s így enyhíti az emésztési gondokat. Ilyen például a hagyma, a torma, a retek, a mustár és a fehér üröm.

Gyógy- és fűszernövényekből készült teakeverékek, illetve vény nélkül kapható gyógyszerek segíthetnek a puffadásérzés elmulasztásában. Ha azonban ezek használata ellenére is heteken át mutatkozik a kellemetlen teltségérzés, forduljunk orvoshoz.