2010. július 30. | péntek
Egyre több művi rostot adnak hozzá a gyártók a feldolgozott élelmiszerekhez, amivel főként a csokoládék, a reggeli gabonaszeletek, üdítőitalok és fagylaltok állagát, beltartalmi értékét igyekeznek megnövelni. A baj csak az, hogy az ilyen „rejtett rostból” akaratlanul is túlságosan sokat lehet fogyasztani, ami pedig gyomorfájást idézhet elő.
Napjainkban a fogyasztóvédelem arra igyekszik rászorítani az élelmiszer-gyártókat, hogy csökkentsék termékeikben a zsír, a kalória és a nátrium mennyiségét, a rostot pedig – mint a gyomor- és bélműködés szempontjából fontos összetevőt – növeljék. Ezért is olyan népszerű a gyártók között a művi rost egyik fajtája, az inulin, amely kémiailag jól alakítható, így általánosan felhasználható.
Olyannyira manipulálható, hogy a szervezet sem jelzi, ha valaki túlságosan sokat fogyaszt belőle. Nem úgy, mint például a búzakorpában, a hüvelyesekben különösen is nagy mennyiségben előforduló természetes növényi rostból, amelyet fogyasztva a szervezet eltelik, így nem lehet túlzottan sokat enni belőle.
A jelenségre az amerikai Minnesotai Egyetem kutatói figyeltek fel, s kezdték vizsgálni az inulin hatását. Kiderítették, hogy az egészséges emberi szervezet napi 5 gramm tiszta művi rostot képes feldolgozni anélkül, hogy ezzel a gyomrot megterhelné – míg a természetes rostból éppen kétszer annyit.
Vizsgálataikat most az egyéb művi rostokra is kiterjesztik, így a katánggyökér-kivonatra, az oligofruktózra, illetve az oligoszacharidra is.