• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Porckorongig ható terhek

Szerző: Balogh Mária
A sok ülőmunka, a számítógép előtti kényszertesttartás, a káros stressz, az idő múlása együtt koptatják és betegíthetik meg gerincünket.

Fotó: Németh András Péter

A napi többórás ülőmunka gerincoszlopunk három szakaszát: a nyakat, a hátat és a derekat egyaránt megterheli. Mindennek velejárója a nyak merevségének kialakulása, a vállöv előreesése, a csuklyásizom görcsös húzódása, a hát kóros görbítése. Ha nem szánunk időt a napközbeni lazító tornára, reggeli vagy esti mozgásra, a gerinc melletti izmok erősítésére, gyógymasszázsra, túlsúlyunk lefaragására, akkor a baj egy idő múltán nagyobb lehet, mint azt valaha is gondolnánk.

Jó tanácsok

• Ülés közben rendkívül fontos a helyes testtartás.

• A számítógép monitorja legyen szemmagasságban, így elkerülhetjük a nyak kényszeres merevségét.

• A derekunkat támasszuk a szék támlájához, ezzel tehermentesíthetjük a legsérülékenyebb ötödik ágyéki porckorongunkat.

• A lábunk alá pedig mindenképpen érdemes 15-20 centi magas dobogót vagy kisszéket helyeznünk.

Először a gerincoszlopot körbeölelő izomzat igyekszik átvenni a fokozódó terhelést: amennyiben elég erős, akkor megtartja a csigolyákat. Ám ha gyenge, úgy görcsbe rándul és erős fájdalmakat okoz. Az elsatnyult izomzat mellett a terhelés a csigolyákat összekötő kis ízületekre, szalagokra, porckorongokra terhelődik, és 5-10 év alatt visszafordíthatatlan károsodáshoz vezethet. S ne kerteljünk: az út végén a mozgáskorlátozottság veszélye fenyeget.

– Aki fittyet hány az intő jelekre, beletörődik végtagjai zsibbadásába, a fejtől az ágyéki gerincszakaszig fellépő fájdalomba, annak később már csak hosszadalmas kezeléssel gyógyítható a panasza – mondja dr. Mézes Alíz reumatológus szakorvos. – A sok ülés miatti helytelen testtartástól megbomlik a gerinc egyensúlya, így a csontos csigolyatestek közötti rugalmas porckorongok kórosan terhelődnek, ami – főként a nyaki és deréktáji szakaszon – porckorongsérvre hajlamosít.

Nem árt tudni, hogy a folyamatos megfelelési kényszer, a túlzott lelki megterhelés is megfeszíti, összehúzhatja a gerinchez kötődő inakat, izmokat. Ezért többnyire a bal vállon tapinthatóak keményebb csomók, e tájékon fájósabb a hátgerinc – a szívünkre vesszük érzelmeink hullámzásait.

A porckorongot, e nagyfontosságú, de sérülékeny szervünket úgy érdemes elképzelni, mint egy kicsi, henger alakú, kocsonyával töltött lufit. A szabálytalan alakú csigolyák érintkezésénél a gerinc mozgékonyságát a lágyabb, rugalmasabb anyagból felépülő porckorongok teszik lehetővé. Ha nagy megterhelésnek vagy bántalomnak vannak kitéve, akkor kicsúszhatnak a helyükről, legrosszabb esetben ki- vagy leszakadhatnak. Mindez érintheti a gerincvelő burkát, a gerincvelőt, az onnan kilépő ideggyököket – a nyaki szakasznál a karokba, az ágyéki gerincnél az alsó végtagokba kisugárzó zsibbadást, éles és erős fájdalmat, súlyosabb esetben izombénulási tüneteket okozva. Már enyhébb panasz esetén is forduljunk háziorvosunkhoz, aki szakorvoshoz irányít bennünket – javasolja dr. Mézes Alíz.