• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Versenyben a minőségért

Szerző: Munkatársunktól
A malom- és tejiparban, az épületgépészetben, a növénytermesztésben és az állattenyésztésben is jártas Szatmári Malom Kft. két versenyzője, Harmos Attila értékesítési igazgató és Tóth-Kása Attila ügyvezető nyerte a XI. Coop Rally kétnapos versenysorozatát. A vidéki városokat és falvakat érintő versenyt idén is minőségi magyar termékek népszerűsítéséért szervezte a Coop Gazdasági Csoport – ezúttal a Dunántúlon.

A XI. Coop Rally állomásai

Itt minden olyan, mint egy országúti autós versenyen. Van hozzá rajtszámokkal ellátott autó, útvonalterv, mérik a – megengedett sebességhatáron belüli – részidőket, a versenyzőknek pedig, miután teljesítették a megadott szakaszt, játékos feladatokat kell megoldaniuk, nyerhető és levonható pontokért. Ám a verseny közel sem annyira kiélezett, mint amit a bukósisakok résein pislogó raliversenyzők esetében megszoktunk.

A Coop Rally lényege az, hogy minden résztvevő átfogó képet kapjon arról, hogyan épül fel Magyarország élelmiszer-gazdasága – kezdve a termelői, feldolgozói, forgalmazói és kereskedelmi oldalról, a döntéshozókon keresztül egészen addig, ami a folyamatlánc végén megvásárolható. A szervezők szándéka az, hogy felhívják a figyelmet a magyar élelmiszer-előállítás értékeire, és a személyes találkozókon és kapcsolatépítéseken (kis- és nagytermelők ügyvezetői, döntéshozói, kereskedelmi üzletláncok, újságok, lapok, rádiók és televíziók szerkesztői, vezérigazgatói) segítsék a hazai élelmiszerpiac fejlődését.

Csepeli Lajos, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke szerint egyre erősebb a magyar vidék, egyre többen tudnak bekapcsolódni az élelmiszer-gazdaság vérkeringésébe. Vagyis: egyre több kistermelő találja meg a helyét a nagyok között. Az elnök konkrét példát hoz: szűkebb hazájában, Szolnokon 37 pékkel állnak kapcsolatban. Ez biztosítja a folyamatos és minőségi ellátást. A folyamatossághoz azonban tervezésre és erőforrásokra van szükség, a minőséghez pedig arra, hogy nem csak a feldolgozók, de már az alapanyagelőállítók is érdekeltek legyenek a piac zökkenőmentes működésében.

Tóth Géza, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója fontosnak tartja, hogy törzsvásárlói programjukban már több mint egymillióan vesznek részt, és hogy bolthálózatukban a magyar termékek aránya az összforgalom több mint 80 százalékát teszi ki, de az arányon lehet javítani. Fontos, hogy a tájegységek is megtalálhatják azokat a termékeiket, amelyeket a helyiek vásárolnak előszeretettel. Ez ugyanis nem csupán munkahelyeket, de erősödő gazdaságot is teremt.

A Coop Gazdasági Csoport idén a Dunántúlra szervezte versenyét, az állomásokat pedig úgy válogatta össze, hogy legyen köztük kis és nagy cég, kis- és nagytermelő is (lásd térképünket).

Kiemelt területül a tejipart jelölték meg. Nem véletlenül. A rajt előtt maga Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter, a Coop Rally fővédnöke mondta, hogy míg a magyar tejipar 85 százaléka magyar kézben van, és a vállalatok magyar termelőtől vásárolják a tejet (amit aztán feldolgoznak, s lesz belőle sajt, tejföl, tejszín, édesség stb.), addig a magyar ember, ha tejet iszik, még mindig több külföldit tesz az asztalára, mint magyart. A kormány azt tervezi, hogy 2050-re a mezőgazdaság, az élelmiszer- feldolgozás, a kapcsolódó ágazatok és az agrárium valamennyi gazdasági szektorának hozzáadott értéke a nemzetgazdaságon belül elérje a 25 százalékot; az agrárexport a 20 milliárd eurót; a foglalkoztatottak száma a 750 ezer főt.

Az idei verseny – amelyben minden autó balesetmentesen vett részt – legnagyobb tanulsága az volt, hogy a magyar vidék rengeteg tartalékkal rendelkezik. A magyar tulajdonban lévő LISSÉ és TUTTI példája pedig azt mutatja (az édesszájúak jól ismerik ezt a két nevet), hogy a nulláról indulva is lehet értékes, minőségi hazai termékeket gyártani – és már nem csak a hazai piacra. Jövőre a Tiszántúlon rajtol a mezőny. Akkor az alföldi régió mutathatja meg gazdasági erejét.

A XI. COOP RALLY SZÁMOKBAN
104 gépkocsi
90 cég
640 kilométer

A XI. COOP RALLY ÁLLOMÁSAI
1. Az Alföldi Tej Kft. éves szinten 330 millió kilogramm nyerstejet dolgoz fel; a hazai ipari nyerstejtermelés 28 százalékát adja. A cég nettó árbevétele 2015-ben mintegy 43 milliárd forint.
2. A Tutti Élelmiszeripari Kft.-t Prohászka Ottó vezetésével négy magánszemély alapította harminc éve. A cég a legnagyobb holland kakaópor-forgalmazó Magyarországon, árbevételének 1/3-át a kakaós termékek teszik ki.
3. A Hétforrás Zrt. 562 üzlet élelmiszer- és áruutánpótlását szervezi szombathelyi székhelyéről. A boltok 12 316 cikkből választhatnak. A rendelést a cég 24 órán belüli szállítással teljesíti.
4. A Sága Foods Zrt. több mint 90 éves múltra tekint vissza. Legismertebb termékük a füstös ízű virsli, amelyet már 15 éve gyártanak: összesen 145 249 727 métert – ez a hossz a Föld–Hold távolság fele.
5. A Lissé Édességgyár Kft. 2005-ben kezdte meg működését. Hagyományos és tradicionális magyar édességeket gyárt és forgalmaz Magyarországon és Európa különböző országaiban. Jelenleg mintegy 65 főnek biztosít stabil munkát.
6. A Pick Szeged Zrt. alsómocsoládi üzeme Közép-Európában az egyik legkorszerűbb: évi 20 000 tonna szárazárut képes előállítani. A Bonafarm Csoportba tartozó, 3000 főt foglalkoztató Pick Szeged Zrt. évente mintegy 40 ezer tonna húskészítményt állít elő.
7. A Mecsek Füszért Zrt. pécsi székhelyű, mintegy 70 éve áll a lakosság és vevőpartnerei szolgálatában. Élelmiszer-, vegyiárunagy- és -kiskereskedelmi tevékenységével tevékeny részese Magyarország kereskedelmi életének.
8. A TOLNATEJ Zrt. Magyarország legnagyobb félkeménysajt-gyártó vállalata, gyökerei 1955-ig nyúlnak vissza. Éves árbevétele 30 milliárd forint, részesedése a félkeménysajtok piacán meghaladja a 30 százalékot.



TUDTA? A Coop üzletlánc az egyik legnagyobb hazai foglalkoztatónak számít: 1650 településen, több mint 2600 üzletben, mintegy 32 000 munkatárssal.


A Szabad Földet is kiadó cég vezérigazgatója, Dobricza Gabriella idén is részt vett a Coop Rallyn.
Az 54-es rajtszámú autóban ezúttal is Lihr Mónika (Trend Fm) volt a partnere. Az összesítésben a médiakategóriában – két helyet javítva az előző évhez képest – az előkelő harmadik helyen végeztek.



Kökény Bea és Imre Géza. Olimpiai ezüst- és bronzérmes sportolók.
A Coop a Magyar Olimpiai Csapat gyémánt fokozatú támogatója.



Nagy Lajosné, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának tagja, a Mecsek Füszért Zrt. kereskedelmi vezérigazgatója, valamint dr. Nagy István országgyűlési képviselő, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára Pécsváradon minőségi magyar termékeket készítő kistermelőkkel találkozik egy Coop boltban.

 

Mentés