• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Ahol már eltűnt a román-magyar határ

Szerző: Fehér János
Bár Battonya és Pécska a határ két különböző oldalán fekszik, együttműködésük eltünteti ezt a korábban bénítólag ható akadályt. A két szomszédvár sikeres uniós pályázatokat tudhat maga mögött. Az együttműködésre a településeket összekötő vasútvonal újjáépítése tenné fel a koronát.

A két város 1996 óta ápol testvérvárosi kapcsolatokat, de a közös gazdasági programok támogatásai Románia uniós csatlakozásával váltak elérhetővé. Tavaly további nyolc magyar és romániai településsel karöltve létrehozták a Maros Kistérséget, így már közösen pályázhatnak uniós pénzalapokra. Battonya és Pécska már a harmadik közös pályázatot tudhatja a háta mögött. Most 124 ezer eurós támogatást nyertek, melyet elsősorban a mezőgazdaság fejlesztésére használnak majd fel. A korábbi pályázattal szemben ezúttal Pécska irányítja a Phare-CBC 2006 által támogatott 14 hónapos programot.

A mostani projekt az előző eredményeire építve valósítja meg a fejlesztéseket. Többek között bővítik a pécskai információs pontot, ahol a helyi gazdálkodóknak szolgáltatnak adatokat. Emellett itt technológiai, finanszírozási kérdésekről is tartanak előadásokat, és földminőségi vizsgálatokat is végeznek. A továbbfejlődés érdekében most egy adatbázis létrehozását célozták meg, mely a határ menti gazdálkodók, mezőgazdasági szervezetek együttműködését segítené elő. A határon átívelő program része két mezőgazdasági vásár is. Battonyán a májusi városnapon, Pécskán az augusztusi új kenyér ünnepén rendezik meg.

A sikeres pályázat kapcsán ismét felmerült a két települést összekötő vasútvonal ügye. A korábbi pálya sorsát a trianoni békeszerződés pecsételte meg. A Battonyától a határig vezető szakaszt végül 1978-ban szedték fel. A 7,3 kilométer hosszú romániai, plusz a magyarországi részen visszaállítandó 600 méteres sínpár összköltségét öt millió euróra – 1,5 milliárd forint -becsülik. A remények szerint ezt majd uniós támogatással, legkésőbb 2015-ig sikerül megvalósítaniuk. A határokon átívelő, kistérségi vasút létrehozást azonban nagyban nehezíti, hogy a MÁV a Battonya-Mezőhegyes szárnyvonalat is be akarja zárni.