• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Aludjon jól és keljen a Nappal!

Szerző: (he)
Sokan hiába számolgatják a bárányokat, nem jön álom a szemükre. Az emberek csaknem egytizede szenved krónikus inszomniában: bár volna lehetőségük aludni, gyakrabban pihennek rosszul, mint jól. Az érintettek többsége este már elszunnyadni sem tud, de az is előfordul, hogy éjjel vagy kora reggel felébred, s nem képes visszaaludni.

Az inszomnia okát mindenképpen fel kell deríteni, mivel társbetegségként is jelentkezhet – például a magas vérnyomás, az elhízás vagy pszichiátriai betegségek mellett –, miközben krónikussá válva magában is számos testi és pszichés betegséget idézhet elő. Hazánkban a tartós munkaképesség-csökkenés egyik leggyakoribb oka a depreszszió, továbbá mintegy 800 ezren szenvednek 2-es típusú cukorbetegségben, illetve a legtöbb honfitársunk halálát szívés érrendszeri betegségek okozzák. E bajok mindegyikénél fontos rizikófaktor az alvászavar – figyelmeztet dr. Purebl György, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének igazgatóhelyettese. – Az inszomnia nem orvosolható gyógyszerekkel és különböző házi praktikákkal: az altatópirulák és a macskagyökértea csak átmenetileg enyhítik a tüneteket. Az altatókat pedig nem tanácsos négy hétnél tovább szedni. Az sem segít, ha alkoholt fogyasztunk lefekvés előtt. Bár az ital valóban elaltat, a bomlástermékek azonban ébresztő hatásúak. A probléma gyökerét kell megszüntetni, ami az életvitelünk rendezésével, illetve a társbetegségek kezelésével oldható meg. Az álmatlanságban szenvedő panaszos alváshigiénés tanácsadásban részesülhet: segítséget kap, miként tudná alvásbarátabbá tenni az életét. Már az is sokat segít, ha mindig ugyanabban az időpontban étkezünk – említi példaként a szakértő, aki állítja: tiszteletben kell tartanunk bizonyos korlátokat, különben betegek leszünk. E határok a természetes életmódban gyökereznek, alapjuk a rendszeres mozgás, az egészséges táplálkozás, amelyek elősegítik a jobb minőségű alvást, s ezáltal a testi-lelki egészséget.

Sokan tudnának aludni, de jóval korábban kelnek, mint ahogyan azt a szervezetük megkívánná. Újabb kutatások szerint egyáltalán nem jó, ha az óra csörgésére ugrunk ki az ágyból. Az ideális az lenne, ha pirkadatkor, a nappal együtt ébrednénk, miképpen a hormonjaink diktálják. Így amikor reggel világosodni kezd, a szervezetünkben csökken a melatonin, e természetes hormon termelése, amelynek az a feladata, hogy segítsen az elalvásban. Ezzel egy időben a stresszhormonnak is nevezett kortizol szintje emelkedik, s mozgósítja energiaforrásainkat. Ha korábban kell felébrednünk, mint ahogyan a Nap felkel, a testünk melatoninszintje elég magas, viszont a kortizoltermelés még nem indult be. Aki emiatt fáradtan ébred, egész nap kimerült, s ennek bizony hosszú távon egészségromboló hatása lehet. Felborul a hormonális egyensúly, ami szívbetegséghez, agyvérzéshez, cukorbetegséghez, sőt depresszióhoz és gyorsabb öregedéshez is vezethet.

 
Címkék: Alvászavar