• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Kötelező elhízás

Szerző: df
Tizenévesen nem sokat törődünk a súlyunkkal. Húszas éveinkben elkezdünk sportolni, jobban odafigyelünk a táplálkozásra is. Harminc után észrevesszük, hogy már nem megy olyan flottul a fogyás. Negyven felett pedig nem értjük, miért hízunk, mikor egy falattal sem eszünk többet, mint pár évvel azelőtt.

Fotó: Németh András Péter

A negyvenen túli súlygyarapodás szinte minden nőt érint, leszámítva az igazán barátságos génekkel rendelkezőket. Akik ritkán vagy sosem sportoltak, nem ügyelnek az étkezésükre, pár év alatt akár tíz-húsz kilót is magukra szedhetnek. A többieknek is mindenképpen érdemes számítaniuk pár kiló pluszra, de ez korántsem kóros, sőt az idő múlásával sok esetben még jót is tesznek a külsőnek a valamivel kerekdedebb idomok.

CSÖKKENŐ CSALÁDI ELFOGLALTSÁG
Ha a gyerekek már kamaszodnak, megvan a saját társaságuk, kevesebb időt töltenek otthon. A szülőknek több idejük jut saját magukra. A nők egy része kivirul, a felszabaduló időt önmagának ajándékozza. Mások azonban úgy érzik, feleslegessé váltak, ezért nem találják fel magukat. Különösen igaz lehet ez azokra, akiknek nincsenek barátaik, nem járnak társaságba. Ők aztán a tévé előtt ülve nassolnak, jókat sütnek-főznek, s azt kényelmesen el is fogyasztják. Ilyenkor már egy kis nyitottság is segíthet. A mozgást soha nem késő elkezdeni. Kísérletezzen új ízekkel a konyhában, idézze fel egy régi hobbiját. S ne nassoljon többet, mint régen – sőt még annyit sem!

KISEBB ENERGIASZÜKSÉGLET
Már a negyvenes évek elején észrevehetően csökken a szervezet energiaszükséglete. Vannak nők, akik ezt a csökkenő étvágy formájában tapasztalják, de a legtöbben ugyanannyit esznek, mint korábban. Következmény: a súlygyarapodás. Akik nem sportolnak, azoknál a folyamat még gyorsabb. Már napi 200-300 kalória mínusz is jelentősen befolyásolhatja a testsúlyunkat. Ehhez elegendő lemondani az édes vagy sós rágcsálnivalókról, és behelyettesíteni őket gyümölcsökkel vagy magvakkal.

AZ ANYAGCSERE LELASSULÁSA
A szervezet egyre nehezebben dolgozza fel az olyan szénhidrátokat, mint a fehér kenyér, a burgonya, illetve a túl zsíros, nehéz ételeket. Egyre nehezebben boldogul az alkohollal és a koffeinnel is. Míg 30 évesen nyugodtan megihattunk akár napi 3 csésze kávét is, negyvenéves kor felett ekkora koffeinlöket már a szívműködést is veszélyezteti. Érdemes a negyedik ikszet betöltve rostban gazdag, teljes kiőrlésű termékeket fogyasztani, a fehér rizst barnára cserélni. S mindezek mellett ritkábban és kisebb mennyiségben csipegetni a hétvégi süteményekből.

TÚLZOTT CUKORFOGYASZTÁS
Akik az évek során meggondolatlanul rakták a cukrot kávéba, teába, számolhatnak vele, hogy ez egy idő után nyomot hagy az alakjukon. A mesterséges édesítők nem jelentenek szerencsés alternatívát, a legjobb, ha egy kicsit leszokunk az „édes életről”. A méz lehet egészséges választás: bár a kalóriatartalma majdnem akkora, mint a finomított cukoré, méltánylandó előnye, hogy legalább természetes, és kis mennyiségben hasznos is a szervezet számára.

STRESSZ
A stressz olyan hormonokat szabadít fel, amelyek akadályozzák a súlyvesztést. Sőt falásrohamokat is előidézhetnek, hiszen az evéstől az idegeink megnyugszanak, így a későbbiekben is efelé fordulunk, ha nyugtatószerre van szükségünk. Ügyeljünk rá, hogy ne az evés legyen a menedék. Stressz esetén az okokat kell orvosolni, nem elég a következményekkel törődni.

FELGYŰLT MÉREGANYAGOK
Testünk szinte telítődik az évek során magunkhoz vett méreganyagokkal. Akarva-akaratlanul sok tartósítószer, adalékanyag, transzzsírsav került a szervezetünkbe, melyek felborítják a szervezet egyensúlyát. Részesítsük előnyben a rostban és vitaminban gazdag tápanyagforrásokat. A heti vagy kétheti rendszerességgel tartott zöldség- és gyümölcsnap sokat segít, hogy a leülepedett méreganyagok távozhassanak.