• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Kuvikkal játék a tanulás

Szerző: Borzák Tibor
EMLÉKEZNEK MÉG olvasóink a betűtáblára, a korongokra, a fapálcikákra? Szinte hihetetlen, de még mindig ezeket használják a kisiskolások. Most viszont egy fiatal formatervező iparművész megújította a tanulást segítő taneszközöket. Gyerekbarát kialakítás, logikus felépítés, minőségi anyagok jellemzik a találmányát.

Török Judit bemutatja a Kuvikot - Gyerekbarát kialakítás, logikus felépítés, minőségi anyagok jellemzik a találmányát
Fotó:
Ujvári Sándor

Sokszor a legegyszerűbb rácsodálkozásból születik a ragyogó ötlet. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem végzős hallgatója, Török Judit tavaly decemberben egyre többször gondolt a diplomamunkájára. Voltak elképzelései, hogy mivel kellene előrukkolnia, de igazából csak akkor csapott a homlokára, amikor egy papír-írószer boltban nézelődött. Nem akart hinni a szemének, hogy még mindig ugyanolyan taneszközöket árusítanak az első és második osztályosoknak, melyeket a szülei is használtak annak idején az iskolában. Csakhogy a betűsín, korong, pálcika, dobókocka alkotta csomag fölött rég eljárt az idő, s mára a gyerekek igényei is megváltoztak.

– Elhatároztam, hogy megújítom ezeket az eszközöket – meséli az iparművész. – Sok logikai buktatót lehet felfedezni gyakorlati alkalmazásukban, ugyanakkor formatervezői szempontból is megérett a helyzet a változtatásra. Felvettem a kapcsolatot pedagógusokkal, mindenki készségesen fogadott. Tanítási órákat látogattam hagyományos és reformiskolákban, több helyen kipróbáltuk az ötletemet, s a végén együtt összegeztük a tapasztalatokat.

A fiatal formatervezőt még inkább ösztönözte a kisdiákok között eltöltött idő és az, hogy feltűnően nagy az érdeklődés a munkája iránt, így a diploma megvédése idejére majdnem megszületett az értékesíthető termék is. Ekkor még Iskolás leszek! néven futott a projekt, majd könnyebben megjegyezhető és egyszerűbb nevet választott neki: a Kuvik mellett döntött, ami a bölcs bagoly révén a tanulásra is utal. Ezután jöhetett a tesztüzem, száz dobozt vittek különböző iskolákba. A főpróba jól sikerült, az alkotó élvezettel nézte, hogyan működnek a gyakorlatban az elgondolásai. Egyébként meg kitűnőre diplomázott.

A mágnessel záródó dobozban azok az első és második osztályos nebulóknak szóló, újrahasznosított anyagokból készített eszközök lapulnak, melyek a tantervhez, a tankönyvekhez alkalmazkodva segítenek megérteni a számok és mennyiségek közötti összefüggéseket. Hamar megtanulható a négy alapművelet, az óra leolvasása, a geometriai formák – a feladatok lépésenként épülnek egymásra. A számolótáblához ujjnyi vastagságú fakorongok tartoznak, ezek jobban kézbe vehetők, mint a síkbeli papírkorongok. A dobókocka nem hat, hanem öt értéket tartalmaz. Megújult a szorzótábla is: függőleges és vízszintes oszlopokban „érnek össze” a beszorzott eredmények. Az alapszínekkel tagolt számegyenesen száz darab fapálcikával lehet gyakorolni. Időközben kiderült, hogy igény lenne kiegészítő kártyákra, melyek a beszédtechnikát, az olvasás- és íráskészséget fejlesztik. A csomagok az alapdobozba illeszthetők, így az összes eszköz egy helyen tárolható.

– Örülök a Kuvik kedvező fogadtatásának, egyelőre azonban csak korlátozott példányban áll rendelkezésre – mondja Török Judit. – Budapesten és Kecskeméten több iskolában alkalmazzák ősztől. A honlapunkon megrendeléseket is fogadunk, ezenkívül néhány fővárosi könyvesboltban lehet hozzájutni. Legmerészebb álmaim arról szólnak, hogy ezeket az eszközöket minden elsős gyerek használhassa. Ez messzire mutató kérdés, nem rajtam múlik. A jövőt illetően számos lehetőség rejlik a bővítésben: a harmadik-negyedik osztályosoknak vagy az óvodásoknak is készülhetne csomag, sőt más tantárgyakat szintén be lehetne vonni.