• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Nem létező rezsiszámlák

Szerző: P. E.
A FŰTÉSI SZEZON kezdetén érdemes számba venni, mennyiért is melegedünk. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) kiadványai segítik a fogyasztót a tudatos döntésekben. Aki például új lakásba költözik, albérlőt fogad vagy szolgáltatóváltást tervez, legyen körültekintő.

A közüzemi számlák rengetegében nem mindig könnyű eligazodni, főleg az idős emberek követik nehezen, stimmel-e a fogyasztás és az összeg. „90 éves édesapám lelkiismeretesen befizet minden csekket, amit a postaládában talál. Így esett meg, hogy véletlenül a tőle néhány házra lakó hölgy csekkjét is feladta, pedig azt véletlenül dobta be hozzá a postás. Mire kiderült a tévedés, a nő elköltözött az utcából” – panaszolta egy olvasónk. Tetézi a bajt, hogy újabban már a csalók is utaznak arra, hogy nem létező rezsiszámlákat próbáljanak behajtani.

Az ilyen tévedéseket nehéz orvosolni, de máshogyan is pórul járhat, aki nem elég körültekintő – derült ki Egerben a MEKH és a Heves Megyei Kormányhivatal közös tájékoztatóján. A hivatal fogyasztóvédelmi füzetekkel segíti, hogy eligazodjunk az energia- és közműszolgáltatók ajánlatain, s fogyasztóként tudatos döntést hozzunk. Mire érdemes különösen ügyelni?

A hatósághoz beérkezett panaszokból kitűnik, hogy a fogyasztók gyakran nem tudják, kivel és pontosan milyen szerződést kötnek. Sokszor a szerződést sem őrzik meg, holott a szerződésen kívüli vételezésnél emelt tarifával forog a fogyasztásmérő – nyilatkozta lapunknak dr. Szentirmay Melinda, a MEKH fogyasztóvédelmi főosztályvezető-helyettese. A távhő-, a vízés a csatornadíj esetén a fogyasztás helye dönti el, melyik szolgáltatóhoz tartozunk. A villamos energia és a gáz viszont más lapra tartozik, ott választhatunk az egyetemes, illetve a versenypiaci szolgáltató közt. Jó tudni azonban – és erre a MEKH legutóbbi kiadványa is figyelmeztet –, hogy bár a versenypiaci szerződés előnyösnek tűnhet, ám abban szerepelhet például hűségidő, és a díjszabást az éves fogyasztás is befolyásolhatja. Nem elég tehát az árakat összevetni, hanem érdemes a felkínált szerződés „apró betűs” részét is elolvasni, mielőtt kereskedőt váltunk. Jó tudni, hogy a kereskedőváltással kapcsolatos panaszok esetén a MEKH az illetékes hatóság.

Megeshet az is, hogy új ingatlant vásárolunk, s abban szabálytalanul bekötött vagy „megbuherált” fogyasztásmérő működik – ezért is az új lakó a felelős. Mielőtt a vevő beköltözik, az óra átíratásánál legyen körültekintő. Az eladó és az újdonsült tulajdonos együtt keresse fel a szolgáltatót, majd a mérőórát szakember is ellenőrizze, és igazolja, hogy hibátlanul működik. A hivatal azt javasolja: a lakás vagy ház tartós bérbeadásánál is írassák át a fogyasztásmérőket, különben előfordulhat, hogy az albérlő jelentős rezsitartozást hagy a tulajdonosra, mielőtt olajra lép. Átírás hiányában ugyancsak a tulajdonost vonják felelősségre, ha a bérlő „belenyúl” a mérőórába. A fogyasztásmérő mindig a szolgáltató tulajdona, ezért ha a szerkezet tönkrement vagy megsérült, ne próbáljuk javítgatni, hanem szóljunk az adott cégnek – figyelmeztetnek.

Kiszolgáltatott-e a fogyasztó, ha úgy gondolja, hogy hibásan számlázták ki a rezsit, vagy olyan összeget követelnek rajta, amit már befizetett? Panasz esetén először a szolgáltatóval vegyük fel a kapcsolatot, számos probléma így is megoldható. Ha nem jártunk sikerrel, akkor forduljunk bátran a fogyasztóvédőkhöz – tanácsolja dr. Gecse Cecília, az Egri Járási Hivatal fogyasztóvédelmi osztályának vezetője. Igazunk bizonyításában segít, ha megőrizzük a csekkeket, átutalási bizonylatokat, éves elszámolókat. Így biztosan nem fogunk ráfázni egy számlavitára. 

NÉMETH ANDRÁS PÉTER FELVÉTELE