• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Tegyem? Ne tegyem?

Szerző: df
Eddig egyetlen tanácsot nem hallottunk sohasem az egészséges életmóddal és a fogyókúrával kapcsolatban: ne tégy semmit. Létezik azonban olyan filozófia is – például a kínai taoizmus –, melynek egyik legfontosabb tanítása a Wu Wei, vagyis a „nem cselekvés” elve.

A taoizmus tanítása szerint a Wu Wei hatékony életfilozófia, aminek hatására életünk kisebb-nagyobb problémái hirtelenjében megoldódnak. Pedig, ahogyan a tanítás is mondja: nem tettünk ennek érdekében semmit. Akkor mégis mi okozza a jó változásokat? S hogyan függhet össze a fogyókúrával?

Először is azt kell tudatosítani magunkban, hogy az étel nem az ellenségünk, de nem is válhat a szenvedélyünkké. A Wu Wei erre a természetet hozza fel példaként, ahol nincsenek elhízott állatok – vagyis nekünk is rá kell találnunk táplálkozásunk természetes ritmusára, amivel elnyerhetjük a természet által helyesnek ítélt testsúlyunkat is. Amíg azonban helytelen táplálkozással, stresszel terheljük a szervezetünket, az nem engedi, hogy leadjunk a túlsúlyunkból, hiszen a felesleges zsírral védekezik a rossz hatások ellen. Mindennek orvoslásához először is lelki átalakulásra van szükség.

A legtöbb fogyókúra az ellenállásról, a kemény akaraterőről szól – a Wu Wei szerint ez nem célravezető: ha erővel küzdünk a túlsúly ellen, a kilók annál inkább ellenállnak. Márpedig a saját testünkkel szembefordulás komoly feszültséget szül, a gondolataink egyfolytában a fogyás és az étel körül forognak. Ezáltal pedig az evés és az ételek utáni vágy nemhogy csökkenne, de éppenséggel ellenőrizhetetlenné válik. A Wu Wei szerint a nem cselekvés nem azt jelenti, hogy nem törődünk a dolgainkkal: hanem olyan cselekvés, ami nélkülözi az erőszakot.

DIÉTA A WU WEI SZERINT

Tartsa be a főétkezéseket, de egyik alkalommal se tömje tele magát. Tapasztalja ki, melyik étkezésre volt valóban szüksége, vagyis, mikor evett azért, mert valóban éhes volt, s mikor csak azért, mert eljött az ideje. Alakítson ki kedvenc ételeiből egészséges párosokat: görög saláta-sült csirkemell, főzelék-sült hús és így tovább. Ezekből készítsen négyhetes étrendet magának.

Állítsa be étkezési ritmusát: a legbőségesebb étkezés a nap legmozgalmasabb időszakára essen. A ne¬héz ételek – mint a rántott hús, a szalonna vagy a pörkölt – szintén fogyaszthatók, feltéve, ha a nap legaktívabb szakaszában eszi ezeket és nem mértéktelenül. Kenyeret fogyaszthat, de egyszerre csak egy szeletet és lehetőleg teljes kiőrlésűt, magosat, barnát. Elengedhetetlen fehérjeforrások: szárnyas- és marhahús, tojás, hal. Étrendjében szánjon fontos szerepet a rizsnek.

Evés közben ne olvasson, ne tévézzen, ne beszélgessen. Az evés pár hétre váljon magányos programmá. Gondolja végig, egy-egy étkezés alatt mennyi táp- és ásványi anyagot, vitamint juttatott a szervezetébe. Jusson eszébe, hogy ezek pozitív hatása kis mennyiség esetén is érvényesül. Tegye élvezetessé az étkezést színes ételekkel, gyümölcsökkel, salátákkal.

A kalóriatáblázatokat tanulmányozhatja, de szabaduljon meg tőlük. Végső soron csakis saját maga döntheti el, mennyi kalóriára, energiára van szüksége. Igyon napi 2-3 liter ásványvizet. Kerülje azokat az ételeket, melyekben háromnál több E jelű adalékanyag van.

Naponta sétáljon egy keveset, eleinte lassan, majd egyre gyorsítva a tempót. Futni felesleges, a lendületes séta is jó (lehet tíz perc kerékpározás is), csak az a fontos, hogy erőlködés nélkül tegye. Mindig csak annyit mozogjon, amennyitől jobban érzi magát.