• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Tesztelje egészségét!

Szerző: df
Elég néhány egyszerű gyakorlatot elvégezni, s megtudhatjuk, milyen az egészségi állapotunk. Ha az eredmények úgy kívánják, változtassunk életmódunkon, szükség esetén keressük fel a háziorvost.

A mozgás sok mindenre orvosság
Fotó:
Kállai Márton

SZÍV
Akinek testmozgás közben nem nő a pulzusszáma, nem dolgoztatja elég keményen a szervezetét ahhoz, hogy az edzés kellő hatással legyen a szív- és érrendszerre. Ha viszont túlerőlteti a szívét, az egészségét veszélyezteti. Az ideális pulzusszám megállapításához tudnia kell, mennyi a nyugalmi pulzusszáma.

Teszt: Reggel, még felkelés előtt ellenőrizze nyugalmi pulzusszámát úgy, hogy egy percre jobb keze mutató- és középsőujját a bal keze csuklójára helyezi. Ha az érték 50 alatti, egészséges és fitt. Az 50 és 75 közötti pulzus még jó, ha azonban 75 fölötti az érték, lehet, hogy jobban kellene figyelnie a mozgásra.

TÜDŐ
Légzőszervünk az oxigén és a szén-dioxid cseréjét végzi, s jelentős szerepet játszik a méregtelenítésben. A levegő be- és kilégzése a mellkas légzőmozgásainak segítségével történik. A felnőtt ember percenként átlagosan 15 be- és kilégzőmozgást végez. Az egy be-, illetve kilégzés alatt felvett, illetve leadott levegő mennyisége kb. 500 ml.

Teszt: Mozdulatlanul ülve figyelje meg, hány lélegzetet vesz percenként. 15–25 légvétel még normális, de ha 25 fölötti az eredmény, mindenképpen célszerű javítani a légző-funkciót, például rendszeres futással, kerékpározással, lépcsőzéssel. A rendszeres igénybevételnek köszönhetően az izmok megerősödnek, mélyebbé válik a légzés, több oxigén jut a tüdőbe.

EMLÉKEZŐKÉPESSÉG
Az agy az idegrendszer irányítóközpontja, valamennyi apró szövete részt vesz mindennapi tevékenységeinkben. A memória romlása ijesztő lehet, ezért a szellemi edzés, a gondolkodás nagyon fontos.

Teszt: Kérje meg partnerét, hogy írjon le egy papírra 12 szót, majd olvassa fel a listát önnek. Hány szóra emlékszik? Esetleg még a sorrendet is tudja? Ha 6 szónál kevesebbet tud felidézni, nem árt edzeni a memóriáját. Fejtsen keresztrejtvényt vagy tanuljon meg mindennap egy rövidebb verset. A rendszeres testmozgás (séta, úszás, futás) is elengedhetetlen az agyműködés frissen tartásához.

REFLEXEK
Az idegműködés alapvető folyamata a reflex. Léteznek veleszületett (feltétlen) és tanult (feltételes) reflexek. Egyes reflexek csak bizonyos életszakaszokban működnek, mások egész életen át. A feltétlen reflexek nem, de a tanult reflexek bizonyos szintig fejleszthetők.

Teszt: Kérje meg a partnerét, hogy lógasson le egy vonalzót a 30 centis jelnél fogva. Helyezkedjen el úgy, hogy a vége a nyitott hüvelyk- és mutatóujja közé essen, de ne érjen hozzá. Visszaszámolás után engedjék el a vonalzót. Olvassa le, hány centinél sikerült megfognia. 0–5 centi között kiemelkedő, 5–10 centi között átlagos, 10–29 centi között lassú a reakciója.

RUGALMASSÁG
Az ízületek egy része mereven rögzül, mások csak bizonyos irányú és mértékű mozgást tesznek lehetővé, de olyanok is vannak, melyek változatos mozgást engednek. Ez utóbbiak az évek során merevebbé válnak, az ízületek mozgástartománya korlátozottabb lesz. Az edzettséghez a jó erőnlét mellett a rugalmasság is hozzátartozik.

Teszt: Álljon egyenesen, a jobb karját emelje fel, majd hajlítsa be a könyökét. Közben a bal karját vezesse a háta mögé, és próbálja összeérinteni a két kezét. Ugyanezt ismételje meg a másik oldalával is. Ha könnyedén meg tudja fogni a kezét, akkor nincs gond a rugalmasságával. Előfordulhat, hogy az egyik oldala rugalmasabb, mint a másik. Már napi pár perc mozgással is jelentős javulás érhető el. Végezzen körzéseket (fej, csukló, kar, boka, térd, csípő), majd oldalra hajlásokat úgy, hogy amikor felegyenesedik, nyújtsa a karját magasra a feje fölé. Minden gyakorlatot 20-szor ismételjen.