• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Biológiailag a csúcson: 30 és 40 között

Biológiai szempontból mindnyájan 30 éves korunk körül vagyunk a csúcson, szervezetünk teljesítőképessége és immunrendszerünk ekkortájt nyújtja a maximumát. A harmincas éveinkben meghozzuk legfontosabb döntéseinket életünkről és pályánkról, s kialakul a ránk jellemző életstílus. A fiatalabb korra jellemző bizonytalanságok csökkenek, úgy érezzük: révbe jutottunk.

Mi változik az előző évtizedhez képest?
A felnőttkor közepe hagyományosan 35-55 évig tart. Ez egy meglehetősen tág időszak, amelyen belül egyéni fejlődéstől, fizikai állapottól stb. függ, hogy ki mikortól és meddig tekinti magát középkorúnak. A gyereknevelés, a karrier- és egzisztenciaépítés, a kiteljesedés időszaka.

Mennyiben változunk?
Külsőnk érettebbé válik, a harmonikus és kiegyensúlyozott személyiség kifejezetten vonzóvá teheti a negyedik x fele járókat. Mindezek ellenére a 30 éves korunkra a hajunk őszülni kezdhet, és 35 felett ritkulhat is. 30 éves kor után a csontlebontás mindenképpen nagyobb mértékű, mint az újcsont-képződés, ezért a csontok tömege, vagyis szerves- és ásványianyag-tartalma folyamatosan csökken. A kutatók szerint 40 éves korunkban naponta csaknem 10 ezer idegsejtet veszítünk el.
A nők esetében a mell változása 35 éves kor körül jelentkezik, akárcsak a csontok sűrűségének a csökkenése. 30 éves kor környékén a mellek még csak veszítenek a szövetükből és zsírtartalmukból, súlyukból. Mindezek ellenére az öregedés konkrét jelei a 40 éves kor környékén jelentkeznek.
A férfiak esetében a hajritkulás 30 éves kor után észlelhető, a tesztoszteron szintjének csökkenésével. Tehát az érettség és az aktivitás jellemzi ezt az évtizedet, kevesebb dilemma nélkül.

Mivel árthatunk magunknak?

Várható következményei

 Egészségtelen fogyókúrák

Elégtelen kalcium- és vitaminfogyasztás
Szigorú bio- vagy vega táplálkozás

Kalcium-, laktóz- és fehérjehiányos, rostban túlzottan gazdag táplálkozás

Bőséges szénsavas, cukros üdítőital-fogyasztás

Megnövekedett foszforfogyasztás. hízás
Megváltozott italfogyasztási szokások Sok cukros üdítő, kevés tejtermék

Az egészség legyen az első
30 felett itt az ideje, hogy változtasson a fontossági sorrenden és az egészsége egyre előkelőbb helyet kapjon a rangsorban. Figyeljen szervezete jelzéseire, járjon el a kötelező szűrővizsgálatokra, ha anyagi lehetőségei megengedik, végeztessen speciális szűrővizsgálatokat évente egyszer.

Ami nélkülözhetetlen, ebben a korban
Folsav:
Nagyon lényeges az egészséges terhesség szempontjából, hogy megfelelő mennyiségű folsav legyen a szervezetünkben. A terhesség alatti megfelelő folsavpótlással több súlyos magzati fejlődési rendellenesség kockázata jelentősen mérsékelhető. A terhesség korai szakaszában például a fejlődő embrió gerincét lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul.

Fitonutriensek
A fitonutriensek (fitokemikáliák) – fokozott biológiai aktivitású és igen pozitív élettani hatású anyagok – biztosítják a növények sárga, narancs és vörös színét, például a répa, a paprika vagy a spárgatök esetében (természetesen a klorofill adja a zöld színt). A rák megelőzésében is hatékonyak, csökkentik a csontritkulás és az ízületi gyulladás súlyosságát, megkötik a szabad gyököket, de egyelőre az egyértelmű hatásmechanizmusok nem ismeretesek.

Vas
Vas hiányában a vér nem lesz képes elegendő oxigént szállítani, ezért az izmok munkavégző képessége csökken. Látható tünetként a vashiányos ember sápadt, fáradékony és szellemi képességei is csökkennek. Nem látható tünetként a meddőség lehet a vashiány következménye. A vas felszívódásához elengedhetetlen a C-vitamin jelenléte. Sajnos, a növényi vasforrások hasznosulása jóval rosszabb, mint az állati eredetű, fehérjéhez kötött vasféleségeké, ezért megtévesztő egyes növények (például spenót) viszonylag magas vastartalma. A vas felszívódását elég sok tényező rontja: a már említett C-vitamin hiányán kívül a teákban található csersavak, a gabonafélék, a sóskában, spenótban található oxalátok nem engedik felszívódni.

A jó alak titka: a hatékony stresszoldás
A húsz és negyven év közötti nők legnagyobb problémája a stressz. A munka és a családi élet összeegyeztetése nagy kitartást igényel, és sok energiát emészt fel. Sokan ilyenkor esnek abba a hibába, hogy kizárólag evéssel vigasztalódnak, mivel lemondanak a saját igényeikről, így a nassolásban találnak vigaszt. Ezért nagyon fontos, hogy megtaláljuk a stressz oldásának megfelelő módszerét, legyen az jóga, masszázs, kineziológiai kezelés.

4 TIPP
Ezek a 400 kalóriás, egészséges ételek a harmincasok számára fontos vitaminokat tartalmaznak, ezért célszerű mindennap valamelyikből fogyasztani.

Mediterrán tonhalsaláta
Fél konzerv tonhal babsalátával, 1 paradicsom felkockázva, fél kígyóuborka felkockázva, 2 teáskanál light majonéz.

Pulykatekercs
1 közepes méretű tortillába tegyünk 1 szelet, csíkokra vágott, grillezett pulykamellet, negyed avokádót, 1 szelet sovány sajtot és 1 evőkanál csípős szószt vagy fokhagymás joghurtot.

Sonkás-sajtos szendvics
2 vékony szelet teljes őrlésű, sűrű, sokmagos barna kenyérre tegyünk 2 szelet pulykasonkát, 1 szelet sovány sajtot, salátalevelet és paradicsomkarikát.

Füstölt lazacos szendvics
1 sokmagos barna kiflibe helyezzünk 1 szelet készen kapható füstölt lazacot, 1 teáskanál light majonézt, 2 karika lilahagymát, 1 karika citromot.

Bottyán-Lengyel Gabriella

Továbi érdekes írásokat a Duiéta és Fitnesz legfrissebb számában olvashat.