• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Diétánk gyilkosai és megmentői

Szerző: Kovács Réka
Nagy küzdelem árán lement az a galád tíz kiló. De aztán egyik nap elmarad a reggeli. S persze ilyenkor este biztosan vendégség következik – a finom ételsoroknak éhesen sokkal nehezebb ellenállni...

Aztán jön a másnap reggel. Ráállva a mérlegre megpróbáljuk megnyugtatni magunkat, hogy az a plusz két kiló csak átmeneti és gyorsan ledolgozzuk. Csakhogy a legtöbbünk nem áll meg egyetlen bakinál. Havonta egy-egy hiba még belecsúszhatna a diétába, ha összesen ezt a tíz kilót akarnánk leadni, vagy abban az esetben, ha már 15 kilótól megszabadultunk és így jobban tudjuk tartani magunkban a lelket.

A tíz kiló az a kritikus határ, aminél az ember úgy érzi, végül is megengedheti magának a desszertet ebéd után. Ez a gondolat egyre gyakoribbá válik, és szép lassan visszakúszik öt kiló. Pedig egy kis odafigyeléssel és okosan kialakított „bűnözéssel” megteremthetjük az egyensúlyt a diétánkban.
Nézzünk néhány „főbűnt”:

A legklasszikusabb probléma: kihagyja a reggelit
Talán azért, mert sietett, vagy mert úgy gondolta, megspórolhat néhány kalóriát. Azonban 11 óra körül már apró fekete pöttyöket lát maga előtt, és mintha szédelegne is. Már csak két dologra tud gondolni: egy nagy péksüteményre, vagy egy nagy adag tejszínes tésztára. (Talán a sült krumpli képe is felvillan néha.) Ha jobban belegondol, eltelhetett 15 óra is az utolsó étkezése óta. Ne kísérletezzen, és ne így akarjon kalóriát spórolni. A reggeli továbbra is a legfontosabb étkezés. Egy felmérés szerint, akik a sikeres fogyókúra után kihagyják étrendjükből a reggelit, egy éven belül akár 5-8 kilót is visszahízhatnak.
Gyorssegély: Ha már egyszer elhagyta a reggelit, most csak egy pohár joghurtot, vagy pár darab gyümölcsöt egyen, s innentől koncentráljon az ebédre. Ha kell, ebédeljen korábban, de csakis a megszokott minőséget és mennyiséget, nem többet. Ennek érdekében a gyorssegély csak pár vészhelyzetet megoldó falat legyen, amely nem lépi túl a 250 kalóriát.
Legközelebb: Reggelizzen. Ha kell, nyomtasson egy cetlit REGGELi felirattal a hűtőjére. Ha siet, a legjobb megoldás a müzli. Teljes kiőrlésű gabonapehely zsírszegény tejjel. Elkészítési ideje 5 másodperc, kalóriatartalma 250 kcal. De ugyanennyi idő alatt lehet kinyitni egy doboz joghurtot, vagy megmosni pár szem gyümölcsöt. Ami feltétlenül kerülendő, az a gyorséttermek reggeli menüi, vagy a csalogató pékségek és szendvicsbárok. Igyekezzen minden esetben otthon, házon belül reggelizni.

Mindenre magyarázat: a másnaposság
Néhány koktél után kevesen állják meg, hogy táncra ne perdüljenek. Az alkohollal azonban az a legnagyobb probléma, hogy egyrészt igen magas a kalóriatartalma – tehát néhány koktél máris 1000 kalória körül mozog –, és ennek ellenére a szervezet ezt nem tápanyagként vagy ételként minősíti, vagyis az ital ellenére éhezünk. Alkoholos befolyásoltság alatt pedig viszonylag nehéz diétázni. Ilyenkor persze a legtöbben zsíros falatokkal orvosolják az alkoholmennyiséget, ami a koktélok kalóriatartalmát legalább megkétszerezi.
Gyorssegély: Mielőtt hajnali habzsolásba kezdene, próbáljon sétálni egy nagyot, vagy vizet inni.
Legközelebb: Mondhatnánk, hogy ne igyon annyit, de gondoljunk a kivételes esetekre is. Soha ne igyon éhgyomorra. Mielőtt kinyitna egy üveg bort, rágcsáljon el egy maréknyi mogyorót vagy mandulát. Vagy fogyasszon el egy tál fehérjedús salátát.
Elriasztásképpen pedig íme néhány fontos adat:
Long Island Ice Tea: 250 kcal
Margarita koktél: 170 kcal
Martini: 175 kcal
1 dl bor: kb. 125 kcal
1 pohár sör: 165 kcal
1 kupica tömény ital: kb. 80-95 kcal

A fogyasztói társadalom legnagyobb átka: extra méret
Nagy adag menüt rendelt egy gyorsétteremben, mert úgy jobban megérte? Anyagi szempontból még meg is értjük. Azonban ha hetente „csak” kétszer esik gyorséttermi bűnbe, az egy év alatt kb. 8 kiló súlygyarapodást eredményezhet. Figyelem, az autós éttermek a legveszélyesebbek.
Gyorssegély: Itt valójában nincs segítség. Lassan egyen, élvezzen ki minden egyes falatot, s evés közben rögzítse agyában: minél jobban élvezni, mert hosszú időre ezek az utolsó gyorséttermi falatok…
Legközelebb: Ha sorsa ismét arra kényszeríti, hogy gyorsétteremben egyen, ne rendeljen hamburgert és sült krumplit együtt. Maradjon vagy az egyiknél, vagy a másiknál. Ha szendvicset vesz, ne kérjen bele majonézt, és olyat válaszon, amiben nincs bacon vagy plusz sajt. Soha ne rendeljen dupla vagy nagy adagot, akkor sem, ha olcsóbb. Ellenben mindig kérjen salátát! A saláta sült burgonyával még mindig jóval kisebb vétek, mint egy dupla burger menü.

Diétánk további „gyilkosairól” és megmentő ötletekről a Diéta és Fitnesz novemberi számában olvashat.

Címkék: Diéta és Fitnesz