• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

M0: újrakezdjük?

Szerző: Ilijin Kinga
Környezetvédők áshatják alá az M0-s autópálya egyik, már megépült és forgalomba helyezett szakaszát: a Fővárosi Bíróság utólag helyzete hatályon kívül a pályaszakasz környezetvédelmi engedélyét.

Akár 80 milliárd forintot is bukhat az állam a SZIKE Környezet- és Egészségvédelmi Egyesület panasza miatt. Az M0-s autópálya 6,7 km-es keleti szakaszát kifogásoló civil szervezet arra alapozta keresetét, hogy a keleti szektorban az eredetileg tervezett négy csomópont helyett a lakosság tiltakozása miatt csupán három épült meg, s a környezetvédelmi engedélyt még az eredeti tervre állították ki, nem számolva a negyedik csomópont elhagyásának esetleges következményeivel. Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elnök-vezérigazgatója állítja, szakértőik szerint ez az eltérésnek nincs jelentős környezetvédelmi hatása, a Fővárosi Bíróság mégis visszavonta az engedélyt.

A beruházás az Európai Unió 85 százalékos támogatásával készült, amit most akár vissza is kérhetnek, 80 milliárd forintos kárt okozva a magyar államnak. A Népszabadság ugyanakkor a brüsszeli bürokrácia ismerőire hivatkozva azt állítja, kevés az esély arra, hogy ez egy magyarországi jogvita miatt megtörténik, különösen, mert a támogatást hazánk megfelelően használta fel, azaz megépítette és szerepének megfelelően használatba vette az M0-s autópályát. A legrosszabb, ami történhet, hogy a támogatásból lefaragják a meg nem épült csomópont költségét, de valószínűbb, hogy ezt is inkább átcsoportosítják, mint teljesen visszavonják.

A tulajdonképpeni hibát elkövető Országos Környezet-, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség mindenesetre kénytelen lesz megvizsgálni, hogy okozott-e környezetvédelmi kárt a negyedik csomópont meg nem épülése, majd új, már megfelelő környezetvédelmi engedélyt kiállítani. Reményik Kálmán egyszerűen magyar abszurdnak nevezte a kialakult helyzetet.