• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Újabb adag csokit falt fel a Kraft

Szerző: Ilijin Kinga
Felvásárolta az amerikai Kraft Foods az évszázados tradíciókkal rendelkező brit Cadbury csokoládécéget. A globalizáció diadala mellett az afrikai gazdálkodókért is aggódnak az ügyletet kritikusan fogadók.

Egy kis birminghami csokiüzlettel indult és egy óriás édességipari cégbe beolvasztva ért véget a Cadbury története. A brit csokoládégyártó 45 országban 60 ezer alkalmazottnak ad munkát, ikonikus lila papíros csokijaikat Magyarországon is árulják. A cég leghíresebb terméke, a Dairy Milk táblacsoki már több mint száz éve létezik. Ezeknek a hagyományoknak is vége lehet, miután a Kraft Foods hosszas harc után végül 12 milliárd fontért megvette a Cadburyt.

Az amerikai Kraft Foods ezzel a világ legnagyobb édességbirodalmává vált. Rengeteg márka tartozik hozzájuk, így a másik lila csoki, a Milka, a Toblerone, a 3Bit, de a magyar Sport szeletet és a Győri Kekszet is ők gyártják. A Cadburynek először szeptemberben tettek felvásárlási ajánlatot, de a 10,2 milliárd fontos összeg a tulajdonosok szerint jelentősen alulértékelte a komoly tradíciókkal rendelkező céget. Több próbálkozás után a briteknek végre sikerült 12 milliárd fontig - ez jóval több, mint 3000 milliárd forint, melyből több mint 1000 kilométer autópályát lehetne építeni! - emelni az árat, és néhány napja elfogadták a Kraft Foods ajánlatát. Várható, hogy a korábban a vásárlást szintén fontolgató amerikai Hershey ezután már nem tesz ellenajánlatot, így a Cadbury mindenképp a Kraft Foods kezébe kerül.

Az ügylet miatt nem csupán az évszázados hagyományokkal rendelkező lila csoki rajongói aggódnak. A Cadbury szigorú etikai szabályokhoz ragaszkodott, csokoládéikhoz a tavalyi évtől fokozatosan vezették be a méltányos kereskedelemből származó (fairtrade) kakaóbab használatát, óriási lökést adva ezzel a mozgalomnak. A Kraftnál ugyanakkor a témában otthonosan mozgók szerint csak a látszat szintjén foglalkoznak hasonló problémákkal, így az afrikai kakaótermesztők érdekeit védők és a környezetvédelemért, társadalmi egyenlőségért kampányoló aktivisták is felemelték szavukat a beolvasztás ellen. A Fairtrade Alapítvány a vétel bejelentése után azonnal megkereste a Cadbury vezetőit, és megkezdték a tárgyalásokat arról, hogy a kakaó előállítása a továbbiakban is a termelők jogainak figyelembe vételével történjen.